Arhitectura 1900
In arta si arhitectura europeana din jurul anului 1900, si-a facut loc o serie de manifestari inovatoare, care reprezinta o miscare generala secesionista fata de inchistarea academismului istoricist sau eclectic si, in acelasi timp, incercari de includere in arhitectura a valentelor artistice artizanale locale. De aceea miscarea a dezvoltat in arhitectura, in mobilier si in artele aplicate formule stilistice diferind dupa localizarea geografica (purtind, ca atare, diverse denumiri: Art Nouveau, Secession, Jugendstil, etc.) si a antrenat in paralel si dezvoltarea unor scoli locale de mobilier si arte decorative.
Ecoul acestei miscari in tarile romane a fost similar cu cel al romantismului, de care, de altfel, miscarea nu este straina. O parte dintre varietatile stilistice regionale au patruns, asemeni altor importuri, in arhitectura si in artele aplicate.
Astfel se poate delimita, atit in vechiul regat cit, mai ales, in Transilvania, o arhitectura cu aspecte evidente de tip Art Nouveau sau Secession (de factura austriaca sau ungureasca), uneori mai pure, alteori grefate pe un suport de factura eclectica sau academista. Art Nouveau-ul este remarcabil reprezentat de cladiri cum ar fi Cazinoul din Constanta (1907-1911, arh. Daniel Renard), Cazinoul din Sinaia (arh. Petre Antonescu), vechiul hotel Athenee-Palace (1910, arh. Daniel Renard), magazinul Orfeu din Bucuresti (arh. Leonida Negrescu), etc. Cele mai multe si mai tipice constructii Secession, de influenta austriaca sau ungureasca (in Ungaria dezvoltindu-se o remarcabila varianta locala), unele cu totul deosebite ca valoare si anvergura, se gasesc insa in Transilvania, in Oradea, Tirgu-Mures, Timisoara, etc., unde arhitecti ca Deszo Jakab si Marcel Komor (complexul Vulturul Negru din Oradea, 1907-1910, fosta primarie, 1907-1908, si Palatul Culturii, 1913, din Tirgu-Mures, etc.), Kalman Rimanoczy-fiul (Palatul Apollo, 1913-1914, precum si multe alte constructii din Oradea), Sandor Baumgarten (liceul "Bolyai Farkas", 1908-1909, Tirgu-Mures), Jozsef si Laszlo Vago, Ferenc Lobl, etc. au proiectat o remarcabila arhitectura de aceasta factura.
Pe de alta parte, ca si in cazul romantismului, spiritul in sine al miscarii a dat nastere si la reactii specifice locale, cautari arhitecturale care au stimulat dezvoltarea unor raspunsuri originale.